papaparisis
---> Η ανάρτηση απόψεων και άρθρων δεν σημαίνει και υιοθέτηση των αναγραφομένων. <----

2016-10-03

Η ψηφιακή εποχή σκοτώνει την απόσταση. Πως η ψηφιακή επανάσταση θα μπορούσε να σώσει τη χώρα μας

Γράφει: Ο Γιώργος Γκορέζης* / e-mail: ggorezis@yahoo.gr / web: ggore.wordpress.com
Μέχρι τώρα ένας τρόπος να σκοτώνει κανείς την απόσταση είναι να ταξιδεύει με τεράστια ταχύτητα. Επιρρεπείς σε αυτή την τάση οι συνάνθρωποι μας χρησιμοποιούν τα υπερσύγχρονα μέσα μεταφοράς, που συνεχώς τελειοποιούνται και επαυξάνονται. Στον πλούσιο κόσμο ο αριθμός των αυτοκινήτων, για παράδειγμα, πλησιάζει τα 50 ανά 100 κατοίκους. Το 1990 κυκλοφορούσαν στους δρόμους της Κίνας μόλις 5,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα, σήμερα ξεπερνούν τα 300 εκατομμύρια.

Στην ψηφιακή εποχή που εισήλθαμε όσο ταχύτερα και φθηνότερα μπορούν να κινούνται τα bits και τα bytes τόσο λιγότερο θα χρειάζονται να κινούνται τα άτομα. Οι τηλεδιασκέψεις οδηγούν σε σημαντική περικοπή των ταξιδιωτικών κονδυλίων. Και ο αριθμός των αυτοκινήτων δεν μπορεί να αυξάνεται χωρίς καταστροφικά αποτελέσματα για το περιβάλλον. Παρ’ όλα αυτά η ζωή θα συνεχίσει να επιταχύνεται με άλλους τρόπους. Τα smartphones και άλλες μορφές ψηφιακής τεχνολογίας θα επιτρέπουν στους ανθρώπους να είναι συνεχώς εν κινήσει, κατανικώντας την απόσταση.

Σε ότι αφορά το κόστος των επικοινωνιών και τον χρόνο που χρειάζονται οι πληροφορίες για να φθάσουν από τη μία άκρη του κόσμου στην άλλη, η απόσταση αποτελεί πλέον παρωχημένη έννοια. Η ψηφιακή τεχνολογία σκότωσε την απόσταση. Καθώς όμως οι άνθρωποι διασυνδέονται όλο και περισσότερο, το που βρίσκονται θα έχει μεγαλύτερη σημασία από κάθε άλλη φορά.
Ο θάνατος της απόστασης μεταβάλλει, με τρόπο που μόνο αμυδρά μπορούμε να φαντασθούμε, τις αποφάσεις που παίρνουν οι άνθρωποι, σχετικά με το που θα εργασθούν, και τι είδους δουλειά θα κάνουν, τις αντιλήψεις περί των εθνικών συνόρων και της εθνικής κυριαρχίας, και τις δομές του διεθνούς εμπορίου. Χάρις σε υπηρεσίες που βασίζονται στο διαδίκτυο, όπως το skype και το google talk, η φθηνή συνομιλία είναι γεγονός, αλλ’ αυτό είναι μόνο η αρχή. Εισήλθαμε στην περίοδο του θριάμβου των βιντεοκλήσεων, αφού το skype επιτρέπει στους χρήστες του να κάνουν δωρεάν βιντεοκλήσεις, οι οποίες το πρώτο εξάμηνο του 2010 αντιστοιχούσαν στο 50% των 95 δισεκατομμυρίων λεπτών που ο κόσμος αφιέρωσε στη συγκεκριμένη υπηρεσία. Για μεγαλύτερη ποιότητα και αξιοπιστία, που είναι αναγκαία για τις επαγγελματικές επικοινωνίες, οι βιντεοκλήσεις στο skype, ή το google, ή το ichat της apple αντικαταστάθηκαν από τις τηλεπαρουσίες ( telepresence ) των εταιριών, όπως οι Cisco και ΗP.
Η τεχνολογία της τηλεπαρουσίας έχει ευρύ πεδίο εφαρμογών. Ήδη κάποιες οικογένειες διοργανώνουν δείπνα skype, όπου οι προσκεκλημένοι συγγενείς απλώς παίρνουν τηλέφωνο. Άλλοι δεν το κλείνουν ποτέ, μετατρέποντας έτσι μια οθόνη στην κουζίνα σε παράθυρο που βλέπει στο σπίτι κάποιου άλλου. Και τα δύο δείχνουν τι επιφυλάσσει το μέλλον. Τα σπίτια θα διαθέτουν βιντεοτοίχους, που θα συνδέουν εικονικά τα δωμάτια και άλλους χώρους μεταξύ τους. 
Αλλά εκείνο που πραγματικά φέρει πιο κοντά και ενώνει τους ανθρώπους είναι η κινητή τηλεφωνία. Με αξιοσημείωτη ταχύτητα τα κινητά τηλέφωνα επεκτείνονται και στις φτωχές χώρες, φέροντας τους αποκλεισμένους αυτού του κόσμου πιο κοντά στην κυρίαρχη παγκόσμια τάση. Η κοινωνική δικτύωση (facebook, twitter) ενώνει την κοινωνία, και όλοι γνωρίζουμε τον ρόλο που έπαιξε στην Αραβική Άνοιξη και στην πρόσφατη αποτυχία του πραξικοπήματος στην Τουρκία. Αποτελεί συγχρόνως μέσο βελτίωσης της αποδοτικότητας των αγορών, επιτρέποντας στις φτωχές χώρες να παρακάμψουν μεγάλο μέρος της υποδομής που έχει αναπτυχθεί στον αναπτυγμένο κόσμο. Οι αγρότες μπορούν με ένα τηλεφώνημα να ξέρουν πότε και που τους συμφέρει να διαθέσουν τη σοδειά τους. Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, η προσθήκη 10 επί πλέον τηλεφώνων ανά 100 ανθρώπους σε μια τυπική αναπτυσσόμενη χώρα ενισχύει τον ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ έως και κατά 0,8 ποσοστιαίες μονάδες. 
Πανίσχυρο εργαλείο είναι και η μεταφορά κεφαλαίων μέσω του διαδικτύου. Ακαταμάχητη είναι και η ικανότητα των κινητών τηλεφώνων να κατεβάζουν διάφορες εφαρμογές (apps), όπως η εφαρμογή χαρτών χάρις στη δορυφορική υπηρεσία GPS, και εκατοντάδες χιλιάδες άλλες, από παιχνίδια μέχρι υπηρεσίες πληροφοριών και εφαρμογές ηλεκτρονικής ανάγνωσης.
Οι εφαρμογές αυτές έχουν κάνει την απόσταση να χάσει τη σημασία που είχε κάποτε. Όσο όμως πεθαίνει η απόσταση θα συμβαίνει κάτι παράξενο. Η πραγματική τοποθεσία ανθρώπων και πραγμάτων θα αρχίσει από κάποιες απόψεις να αποκτά μεγαλύτερη σημασία από ποτέ. Οι περισσότερες ψηφιακές υπηρεσίες θα παρέχονται στους ανθρώπους ανάλογα με το που βρίσκονται, τον αυτοκινητόδρομο προς τον οποίο βλέπουν, την πόλη προς την οποία ταξιδεύουν. Αυτό παντρεύει τον πραγματικό με τον εικονικό κόσμο, όχι τόσο για να σκοτώνει την απόσταση, όσο για να την αξιοποιήσει προκειμένου να παράσχει κάποια υπηρεσία.
Η καθυστέρηση εισόδου της χώρας μας στην ψηφιακή εποχή, έχει το δικό της μερίδιο συμμετοχής στην παρούσα κρίση. Όμως για τον καθένα από μας σημασία έχει η δική του «τοποθεσία». Τι μπορεί να κάνει η Ελλάδα μέσα στο αχανές πλαίσιο της παγκοσμιότητας; Όσα κατ΄ ελάχιστον έκανε τα προηγούμενα πενήντα χρόνια. Χώρα ρημαγμένη δημιούργησε ευμάρεια στον πληθυσμό της και τη μοίρασε με σχετική επιτυχία, παρόλα τα λάθη και τη διαφθορά, που περιόρισαν το αποτέλεσμα αυτής της προόδου. Το εγχείρημα μπορεί να επαναληφθεί. Η ελληνική «τοποθεσία» μπορεί να γίνει σπουδαίος τόπος για την φιλοξενία ικανοτήτων. Οι πρόσφατες αναταράξεις στο αραβικό τόξο, η εμπλοκή της Τουρκίας και η πρόδηλη ανησυχία της Δύσης αποτελούν ισάριθμες ευκαιρίες για την ανάδειξη της ελληνικής «τοποθεσίας». 
Στο παρελθόν, η καινούργια τεχνολογία άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσονταν, διανέμονταν και καταναλώνονταν τα νέα προϊόντα και οι υπηρεσίες. Η ψηφιακή τεχνολογία κάνει το ίδιο αλλά πολύ γρηγορότερα και σε πολύ μεγαλύτερο βάθος. Έχει ήδη πολύ σημαντικό αντίκτυπο στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι επιχειρήσεις και στο μέλλον θα καθορίζει το πώς θα δημιουργούν αξία και θα διατηρούν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα, πώς θα αναπτύσσουν τις σχέσεις τους με τους πελάτες, τις κεφαλαιαγορές και τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Στο μέλλον νικητές θα αναδειχθούν οι οργανισμοί που αξιοποιούν τη δυνατότητα που τους παρέχει η ψηφιακή τεχνολογία να μετασχηματίζουν τις δραστηριότητές τους και να αλλάζουν τον τρόπο λειτουργίας τους. Αυτοί οι οργανισμοί θα βρίσκουν συνεχώς νέους τρόπους να κερδίζουν τους πελάτες τους, να διατηρούν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους ενημερωμένα και θα οφείλουν την επιτυχία τους στην ταχύτητα λήψης αποφάσεων, την εμπιστοσύνη που δείχνουν στους εργαζομένους τους και την αξιοπιστία για την οποία ξεχωρίζουν στην αγορά.
Η νέα ψηφιακή οικονομία θα αποτελεί ένα συναρπαστικό, δημιουργικό και δυναμικό περιβάλλον λειτουργίας. Εάν κάποιος διαθέτει τη φαντασία, τις ηγετικές ικανότητες και την αυτοπεποίθηση που απαιτούνται, τώρα είναι μια σπουδαία εποχή για να συμμετέχει κανείς στον επιχειρηματικό στίβο. Σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Αυστραλία, ο Καναδάς και σε ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Σκανδιναβικές χώρες, η μετάβαση έχει κιόλας προχωρήσει σημαντικά και πολλές επιχειρήσεις με εδραιωμένα brands βρίσκονται ήδη σε διαδικασία ανανέωσης.
Στην Ελλάδα, με το τρέχον οικονομικό κλίμα και την αβεβαιότητα που επικρατεί, η επιθυμία των επιχειρήσεων για τολμηρές επενδύσεις ή αλλαγές είναι μειωμένη. Από την άλλη πλευρά, η νέα γενιά επιχειρηματιών είναι πιο γενναία, έχει αγκαλιάσει και έχει κατανοήσει την ψηφιακή τεχνολογία και τις απέραντες δραστηριότητες μετασχηματισμού που προσφέρει και την εντάσσει σε μεγάλο βαθμό στην καθημερινότητά της.
Η ψηφιακή επανάσταση προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες στους νέους Έλληνες επιχειρηματίες που διαθέτουν την ενέργεια και τη διορατικότητα να αγκαλιάσουν την ψηφιακή τεχνολογία. Για τους νέους ανθρώπους η ψηφιακή τεχνολογία μπορεί να διαδραματίσει ρόλο εξισορροπιστή. Όπως η βιομηχανική επανάσταση, η οποία χαρακτηρίστηκε από την καινοτομία, τη μείωση του κόστους και την αυξημένη πρόσβαση στην παραγωγή, έτσι και οι ψηφιακές τεχνολογίες, όπως είναι το cloud, τα big data και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προσφέρουν ακόμη μεγαλύτερη πρόσβαση στην τεχνολογία, μείωση του κόστους και αποδοτικότητα, παρέχοντας μεγάλη δύναμη και επιτρέποντας στους νέους επιχειρηματίες και στις νέες επιχειρήσεις να ανταγωνιστούν τους κολοσσούς. 
Οι ελληνικές επιχειρήσεις, δεν έχουν άλλη επιλογή από το να επαναπροσδιορίσουν την ταυτότητά τους βάσει ενός νέου επιχειρηματικού μοντέλου, καθώς τα παραδοσιακά επιχειρηματικά μοντέλα θα αρχίσουν να εγκαταλείπονται, πορεία παρόμοια με αυτήν της αθηναϊκής αγοράς, στην οποία η πλειονότητα των άδειων καταστημάτων δίνουν τη θέση τους στα μεγάλα εμπορικά κέντρα και οι καταναλωτές αρχίζουν να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για τις αγορές τους.
Η κυριαρχία της ψηφιακής τεχνολογίας μοιάζει αναπόφευκτη. Αν η Ελλάδα θέλει να γίνει ανταγωνιστική και να επιτύχει βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη που θα φέρει απασχόληση και μελλοντική κοινωνική ευημερία και ισορροπία, τότε η ψηφιακή τεχνολογία αποτελεί ισχυρή σύμμαχό της.- 
*Ο Υπτγος Γιώργος Γκορέζης είναι συγγραφέας, αρθρογράφος, πολιτικός-στρατιωτικός αναλυτής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΡΟΣΟΧΗ: ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ΜΟΝΟΝ ΕΠΩΝΥΜΑ ΣΧΟΛΙΑ.
Οι απόψεις - τοποθετήσεις - σχόλια γίνονται με δική σας ευθύνη.