papaparisis
---> Η ανάρτηση απόψεων και άρθρων δεν σημαίνει και υιοθέτηση των αναγραφομένων. <----

2018-03-18

Η Ναυμαχία του Μιντγουέι (Midway) {4 - 7 Ιουνίου 1942}

Το αεροσκάφος  καθέτου εφορμήσεως Douglas SBD-2 Dauntless

«Βύθισαν 4 εχθρικά αεροπλανοφόρα με τολμηρές αεροπορικές επιδρομές, αντιμετωπίζοντας λυσσαλέα αντίσταση και κατάφεραν να αλλάξουν την τροπή του πολέμου στον Ειρηνικό Ωκεανό». Απόσπασμα από την επιγραφή στο Μνημείο πεσόντων στα νησιά Μιντγουέι.
Το διάστημα από 4 έως 7 Ιουν. 1942, η ευρύτερη θαλάσσια περιοχή των νήσων Μιντγουέι στον Ειρηνικό Ωκεανό, αποτέλεσε το πεδίο μάχης των ναυτικών δυνάμεων της Ιαπωνίας υπό τον Ναύαρχο Ισορόκου Γιαμαμότο (Isoroku Yamamoto) και των ΗΠΑ υπό τον Ναύαρχο Τσέστερ Νίμιτς (Chester Nimitz). Οι ΗΠΑ αναδείχθηκαν οι νικητές της ναυμαχίας. Οι απώλειες των Ιαπώνων ανήλθαν σε 4 αεροπλανοφόρα, ένα βαρύ καταδρομικό, 248 αεροσκάφη και 3.000 νεκρούς, ενώ των ΗΠΑ σε 1 αεροπλανοφόρο, ένα αντιτορπιλικό, 150 αεροσκάφη και 307 νεκρούς.
Η Μάχη για την Κυριαρχία στον Ειρηνικό Ωκεανό   
Έξι μήνες μετά την ιαπωνική επίθεση στο Περλ Χάρμπορ (7 Δεκ. 1941), οι Ιάπωνες είχαν την ναυτική υπεροπλία κυρίως σε θωρηκτά και καταδρομικά, αλλά δεν είχαν την πλήρη κυριαρχία στον Ειρηνικό Ωκεανό. Για να την αποκτήσουν έπρεπε να καταστρέψουν τα αεροπλανοφόρα, τα οποία αποτελούσαν το ισχυρό χαρτί του στόλου των ΗΠΑ. Ο Γιαμαμότο αποφάσισε να καταλάβει τα δύο μικρά νησάκια στην Ατόλη[1] Μιντγουέι, τα οποία βρισκόντουσαν σε απόσταση 2.100 χλμ. βορειοδυτικά της Χαβάης και επί των οποίων οι Αμερικάνοι είχαν κατασκευάσει αεροδρόμιο και ναυτικές εγκαταστάσεις. Τα δύο νησάκια αύξαναν την ακτίνα δράσεως των πλοίων και των αεροπλάνων τους κατά 2.000 χλμ.
Χειριστές της Μοίρας 8 των τοπριλοπλάνων του αεροπλανοφόρου  Hornet, επέζησε μόνο ένας
Οι Αντίπαλες Δυνάμεις
Ναύαρχος Τσουίτσι Ναγκούμο
Ο ιαπωνικός στόλος αποτελείτο από 8 αεροπλανοφόρα, 11 θωρηκτά, 20 καταδρομικά, 60 αντιτορπιλικά, 15 υποβρύχια και 700 αεροπλάνα εκτός των πλοίων υποστηρίξεως. Ο Γιαμαμότο με την κατάληψη της στρατηγικής σημασίας νήσων, σκόπευε να παρασύρει σε ναυμαχία τον αμερικανικό στόλο, ο οποίος θα έσπευδε προς αντιμετώπιση της αποβατικής δυνάμεως. Προς υλοποίηση του σχεδίου του κατένειμε τις δυνάμεις του ως εξής: Στα 4 ισχυρότερα αεροπλανοφόρα [Ακάτζι, Κάγκα, Σορίου, Χιρίου (Akagi, Kaga, Soryu Hiryu)] ανέθεσε την αποστολή καταστροφής των αντιστοίχων αμερικανικών. 2 αεροπλανοφόρα θα συνόδευαν την αποβατική δύναμη κατά των νήσων Μιντγουέι, ενώ 2 αεροπλανοφόρα θα κατελάμβαναν 2 από τις 14 Αλεούτιες νήσους,[2] στην Βερίγγειο θάλασσα, προς παραπλάνηση του εχθρού. Ο Γιαμαμότο διοικούσε τον στόλο του από το «Γιαμάτο» [3] το μεγαλύτερο θωρηκτό του κόσμου. Ο Νίμιτς είχε στην διάθεσή του 3 αεροπλανοφόρα [Εντερπράιζ, Χόρνετ, Γιόρκταουν (Enterprise, Hornet, Yorktown)], κανένα θωρηκτό, 8 καταδρομικά, 19 υποβρύχια και 400 αεροσκάφη. Ο Γιαμαμότο χώρισε τον στόλο του σε 10 μικρότερες ομάδες, για λόγους ασφαλείας και τακτικής. Οι ιαπωνικές πληροφορίες εσφαλμένα έφεραν τα δύο αεροπλανοφόρα (Εντερπράιζ, Χόρνετ) να βρίσκονται καθ’ οδόν προς την Χαβάη από τον Νότιο Ειρηνικό. Το Γιόρκταουν το οποίο θεωρούσαν εκτός ενεργείας. επισκευάσθηκε σε 72 ώρες αντί των 3 μηνών που εκτιμούσαν οι Ιάπωνες. Από την πλευρά τους οι Αμερικάνοι χάριν του Αντιπλοίαρχου πληροφοριών Ιωσήφ Ρότσεφορτ (Joshepf Rochefort) είχαν σπάσει τον ιαπωνικό κρυπτογραφικό κώδικα και ήσαν ενημερωμένοι για τα σχέδια τους.
Οι Διοικητές των Αεροπλανοφόρων             
Ο Νίμιτς ενίσχυσε τις δυνάμεις των νήσων Μιντγουέι, και σκόπευε κατά την διάρκεια που τα ιαπωνικά αεροπλάνα θα βομβάρδιζαν τα Μιντγουέι, τα δικά του θα προσπαθούσαν να βυθίσουν τα ιαπωνικά αεροπλανοφόρα. Οι πρωταγωνιστές της ναυμαχίας ήσαν οι διοικητές της δυνάμεως των αεροπλανοφόρων. Τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα διοικούσε ο πανέξυπνος Αντιναύαρχος Ρέημοντ Σπρούανς (Raymond Spruance), που αντικατέστησε την τελευταία στιγμή τον ασθενήσαντα Αντιναύαρχο Γουίλιαμ Χάσλει (William Hasley) χωρίς να διαθέτει εμπειρία σ’ αυτούς του είδους τα πλοία. Το παρατσούκλι του Σπρούανς ήταν «ηλεκτρονικό μυαλό» λόγω της παροιμιώδους ψυχραιμίας του. Τα ιαπωνικά αεροπλανοφόρα διοικούσε ο Αντιναύαρχος Τσουίτσι Ναγκούμο (Chuichi Nagumo), ο οποίος θεωρείτο αξιωματικός της «παλιάς σχολής» ναυτικός των κλασικών πολεμικών πλοίων επιφανείας. Η μοίρα έφερε τους δύο πενηνταπεντάχρονους ναυτικούς αντιμέτωπους σε μία από τις μεγαλύτερες ναυμαχίες αεροπλανοφόρων του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Η Ναυμαχία    
Ναύαρχος Ραίημοντ Σπρούανς
Την 3η Ιουνίου οι αντίπαλοι στόλοι πλησίασαν τα νησιά Μιντγουέι, προσπαθόντες απεγνωσμένα να εντοπίσουν ο ένας τα αεροπλανοφόρα του άλλου. Τα χαράματα της 4ης Ιουν. τα μισά ιαπωνικά αεροσκάφη (108) εφοδιασμένα με βόμβες απογειώθηκαν για να αφανίσουν την άμυνα των νήσων Μιντγουέι. Τα άλλα μισά εξοπλισμένα με τορπίλες ανέμεναν για να προσβάλλουν τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα σε περίπτωση που τα εντόπιζαν. Στις 05:34 ένα αμερικανικό αναγνωριστικό αεροσκάφος εντόπισε τα τέσσερα ιαπωνικά αεροπλανοφόρα και αμέσως περισσότερα από 100 αεροσκάφη απογειώθηκαν από τα Μιντγουέι, για να τα προσβάλλουν. Την ίδια ώρα ο Σπρούανς βρισκόταν σε απόσταση 150 ναυτικών μιλίων από τον εχθρό, οριακή όσον αφορά την ακτίνα δράσεως των αεροσκαφών του. Ο Αμερικανός ναύαρχος αποφάσισε να ριψοκινδυνεύσει, στέλνοντας 190 αεροσκάφη (119 καθέτου εφορμήσεως, 41 τορπιλοπλάνα και 30 μαχητικά) από τα αεροπλανοφόρα του κατά των Ιαπώνων. Ο βομβαρδισμός κατά των νήσων Μιντγουέι, δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Ο Ναγκούμο αφού απέκρουσε το πρώτο κύμα της αμερικανικής επιθέσεως αποφάσισε να αλλάξει τον οπλισμό των αεροσκαφών από τορπίλες σε βόμβες, προκειμένου να καταστρέψει τα αεροπλάνα που επέστρεφαν στα Μιντγουέι επί του εδάφους. Στις 08:20 ιαπωνικό αναγνωριστικό εντόπισε τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα. Ο Ναγκούμο έλαβε τότε μία μοιραία απόφαση. Διέταξε να επανατοποθετήσουν τις τορπίλες προκειμένου να στείλει τα αεροπλάνα του κατά των αμερικανικών αεροπλανοφόρων. Οι Ιάπωνες τεχνικοί εργαζόμενοι με φρενήρη ρυθμό άλλαζαν τον οπλισμό, αλλά άφησαν τις αχρησιμοποίητες βόμβες επί του καταστρώματος. Την ίδια ώρα επέστρεψαν τα αεροπλάνα του πρώτου κύματος που είχαν βομβαρδίσει τα Μιντγουέι και ζήτησαν να προσγειωθούν λόγω εξαντλήσεως των καυσίμων, γεγονός που καθυστέρησε επιπροσθέτως την απογείωση δεύτερου κύματος των αεροσκαφών. Εκείνη την στιγμή έκαναν την εμφάνιση τους τα αεροσκάφη από τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα. Τα ιαπωνικά καταδιωκτικά εμπόδισαν την προσβολή με τορπίλες από τα αμερικανικά αεροσκάφη που πετούσαν σε χαμηλό ύψος, αλλά δεν πρόλαβαν τα αεροσκάφη καθέτου εφορμήσεως Douglas SBD Dauntless (ατρόμητος) να βομβαρδίσουν τα κατάμεστα από αεροπλάνα καταστρώματα των ιαπωνικών αεροπλανοφόρων. Υπό κανονικές συνθήκες οι βόμβες που ερίφθησαν δεν ήταν αρκετές για να τα βυθίσουν. Η ανατίναξη όμως των έμφορτων με τορπίλες αεροσκαφών και η ανατίναξη των βομβών που δεν χρησιμοποιήθηκαν είχαν σαν αποτέλεσμα να βυθισθούν σε πρώτο χρόνο τα 3 από τα 4 ιαπωνικά αεροπλανοφόρα (Ακάτζι, Κάγκα, Σορίου). Στις 10:40 αεροσκάφη από το τέταρτο ιαπωνικό αεροπλανοφόρο Χιρίου, βομβάρδισαν το αμερικανικό αεροπλανοφόρο Yorktown, αχρηστεύοντας 5 από τους 6 λέβητες παραγωγής ατμού. Το Yorktown αφού έπλευσε ακυβέρνητο επί διήμερο βυθίσθηκε από ιαπωνικό υποβρύχιο την 6η Ιουλίου. Στις 15:30 ο Σπρούανς έστειλε 24 αεροσκάφη καθέτου εφορμήσεως κατά του Χιρίου, τα οποία το χτύπησαν θανάσιμα. Την 01:00 της 5ης Ιουλίου το τέταρτο ιαπωνικό αεροπλανοφόρο βυθίσθηκε. Ο γενναίος ναύαρχος Τάμον Γιαμαγκούτσι (Tamon Yamaguchi) διοικητής της μοίρας των Χιρίου και Σορίου, παρέμεινε στην γέφυρα του πλοίου και το ακολούθησε στο υγρό τάφο του.
Τα Αποτελέσματα      
Ο Γιαμαμότο διέταξε την επιστροφή του στόλου προς την Ιαπωνία. Το σχέδιό του να καταστρέψει τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα και να κυριαρχήσει στον Ειρηνικό ωκεανό απέτυχε. Η μόνη επιτυχία υπήρξε η κατάληψη των δύο δυτικότερων από τις Αλεούτιες νήσους. Στην ναυμαχία των Μιντγουέι, η ανδρεία και τόλμη περισσέψαν και από τις δύο πλευρές. Όλες οι απώλειες πλοίων προκλήθηκαν από τα αεροσκάφη των δύο στόλων. Το σπάσιμο του ιαπωνικού κρυπτογραφικού κώδικος συνέβαλε αποφασιστικά στην αποκάλυψη του σχεδίου του Γιαμαμότο. Η διαταγή αλλαγής δύο φορές του οπλισμού των αεροσκαφών από τον Ναύαρχο Ναγκούμο υπήρξε μοιραία για την έκβαση της ναυμαχίας. Η τύχη βοήθησε τους Αμερικάνους, οι οποίοι παρότι υστερούσαν σε πλοία δεν φοβήθηκαν την αναμέτρηση. Η ναυμαχία του Μιντγουέι υπήρξε αποφασιστικής σημασίας γιατί οι Αμερικάνοι ανέλαβαν έκτοτε την πρωτοβουλία των επιχειρήσεων. Η Ιαπωνία δεν αναπλήρωσε ποτέ την απώλεια των 4 αεροπλανοφόρων. Απαιτήθηκαν 3 ακόμη χρόνια σκληρών μαχών στην θάλασσα στον αέρα και την στεριά και η ρίψη δύο ατομικών βομβών μέχρι να παραδοθεί η Ιαπωνία.
Αντιστράτηγος ε.α. Ιωάννης Κρασσάς
Βιβλιογραφία
α. TIME LIFE BOOKS, The Rising Sun (Ο Ανατέλλων Ήλιος), 1977 Alexandria, Virginia USA.
β. ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΟΣ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΧΡΥΣΟΣ ΤΥΠΟΣ, Αθήνα 1968


Η ατόλη των νήσων Midway
[1] Η ατόλη είναι κατηγορία κοραλλιογενών νησιών, τα οποία έχουν δακτυλοειδές σχήμα και βρίσκονται σε τροπικές θάλασσες. Στο κέντρο τους βρίσκεται η λιμνοθάλασσα, η διάμετρος της οποίας μπορεί να φτάσει τα 75 χλμ.
[2] Οι Αλεούτιες ή Αλεούτες νήσοι (Aleutian Islands) είναι νησιωτικό τοξοειδές σύμπλεγμα αποτελούμενο από 14 μεγάλα και 55 μικρότερα ηφαιστειακά νησιά. Χωρίζουν τον βόρειο Ειρηνικό ωκεανό από τη Βερίγγειο θάλασσα. Εκτείνονται σε απόσταση 2.500 χλμ. από την χερσόνησο της Αλάσκας.
[3] Μαζί με το αδελφό πλοίο Μουσάσι, ήταν τα μεγαλύτερα και βαρύτερα θωρηκτά που κατασκευάσθηκαν ποτέ. Είχαν εκτόπισμα 72.800 τόνους, 263 μέτρα μήκος και 39 μέτρα πλάτος. Ήταν εξοπλισμένα με πυροβόλα των 460 χιλ. και είχαν θωράκιση στα κύρια μέρη 660 χιλ. συμπαγούς χάλυβα.

2 σχόλια:

  1. O Αρχηγος του Ιαπωνικου στολου Ναυαρχος Γιαμαμοτο διευθυνε αυτοπροσωπως την επιχειρηση, εχοντας υψωσει το σημα του στο θωρηκτο Γιαματο. Ο εξαιρετος και τυχερος* Ναυαρχος Νιμιτς ειχε απαφασισει να μεινει στο Περλ Χαρμπορ, για να παιξει ρολο συντονιστη και αναθεσε την διοικηση στον αρχαιοτερο των δυο ναυαρχων τον Φρανκ Φλετσερ που βρισκοταν στο Γιορκταουν........... Το πρωι της 4ης Ιουνιου, ο Φλετσερ πιεζε τον Σπρουανς να επιτεθει, αλλα ο Σπρουανς αξιωματικος του κλασικου ναυτικου, προτιμoυσε να πλησιασει περισσοτερο τον εχθρο. Ο εχθρος απεχει ακομα πανω απο 200 μιλλια. Με την πορεια και την ταχυτητα που εχουν την στιγμη εκεινη τα σκαφη η αποσταση αυτη θα περιορισθει στο μισο, αν αναβαλλουν την εξαπολυση των αεροπλανων ως τις 9. Ευτυχως ο Σπρουανς ειχε διατηρησει το επιτελειο του Χαλσεϋ και συγκεκριμενα τον αρχηγο του τον Πλοιαρχο Μάιλς Μπράουνινγκ. Αυτος καταπολεμα την αποψη του Ναυαρχου. Προορισμος των αεροπλανων ειναι να ριψοκινδυνευουν. Aυτο που εχει ουσιαστικη σημασια ειναι να αιφνιδιασης τον αντιπαλο την στιγμη που ειναι ευπροσβλητος. Και ειναι ευπροσβλητος τωρα αμεσως, γιατι ειναι υποχρεωμενος να περισυλλεξει τα αεροσκαφη, που επιστρεφουν απο τον βομβαρδισμο της Μιντγουαιη. Κρατουν στα χερια τους την ευκαιρια να βρουν τα Ιαπωνικα αεροπλανοφορα με γεματα τα καταστρωματα τους απο αεροπλανα, που δεν μπορουν να χρησιμοποιηθουν. Πρεπει ομως να εξαπολυθουν αμεσως τα αμερικανικα αεροπλανα. Ο Σπρουανς καταλαβε. Ο Σπρουανς εχει πεισθει. Ο Σπρουανς διακινδυνευει, για να μην χασει την ευκαιρια. Στις 6 και 56' το Εντερπραιζ και το Χορνετ αλλαζουν πορεια και ερχονται απο Ν - ΝΑ για να εχουν μπροστα τον αερα. Στις 7 και 2' τα πρωτα αεροπλανα απογειωνονται................ Στις 4 Ιουνιου το πρωι η Ιαπωνια ηταν αηττητη. Στις 4 Ιουνιου το βραδυ η Ιαπωνια ειχε ηττηθη. Ποτε η μακρα και πολυκυμαντη ιστορια των πολεμων δεν ειχε εμφανισει ανατροπη πιο αποτομη και πιο ολοκληρωτικη. *Διοικητης στο Περλ Χαρμπορ οταν επιτεθηκαν οι Ιαπωνες, ηταν ο Ναυαρχος Χασμπαντ Κιμμελ. Ο ασκητικος και φιλοπονος (και ατυχος) Ναυαρχος Κιιμμελ ηταν ενας ναυτικος με τετοια φημη, που παραμερισαν τριαντα δυο αρχαιοτερους Αξιωματικους, για να του εμπιστευθουν ταυτοχρονα τη διοικηση της ναυτικης μοιρας και την αρχηγια του Αμερικανικου στολου του Ειρηνικου. Αντικατασταθηκε μετα την καταστροφη του Περλ Χαρμπορ απο τον Ναυαρχο Τσεστερ Νιμιτς. Ο Προεδρος Ρουσβελτ προσπερασε εικοσι επτα Αξκους στην επετηριδα για να αναθεσει τελικα την Δκση του Ειρηνικου στον Νιμιτς. Ο ικανος και αποτελεσματικος (και τυχερος) Νιμιτς ηταν ενας απο τους καλυτερους στρατιωτικους ηγετες του Β'ΠΠ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το αρθρο εχει λαθη και ανακριβειες. Ενδεικτικα και χωρις να αποτελει οποιαδηποτε μομφη προς το προσωπο του συναδελφου τον οποιο εκτιμω, αναφερω τα παρακατω. Ο Σπρουανς δεν ηταν Αντιναυαρχος αλλα Υποναυαρχος. Προηχθη στον βαθμο του Αντιναυαρχου περιπου ενα χρονο αργοτερα (19 Ιουν. 1943) και εγινε full Admiral στις 21 Φεβ. 1944. Τα Αμερικανικα αεροπλανοφορα δεν τα διοικουσε ο Σπρουανς αλλα ο Φλετσερ, ο οποιος οπως αναφερω και στο προηγουμενο σχολιο ηταν αρχαιοτερος. Αναφερεται στο αρθρο "Υπό κανονικές συνθήκες οι βόμβες που ερίφθησαν δεν ήταν αρκετές για να τα βυθίσουν. Η ανατίναξη όμως των έμφορτων με τορπίλες αεροσκαφών και η ανατίναξη των βομβών που δεν χρησιμοποιήθηκαν είχαν σαν αποτέλεσμα να βυθισθούν σε πρώτο χρόνο τα 3 από τα 4 ιαπωνικά αεροπλανοφόρα (Ακάτζι, Κάγκα, Σορίου)". Οταν ενα αεροπλανοφορο δεχθει τετοια πληγματα, ακομα και αν δεν βυθιστει, με το καταστρωμα του γεματο τρυπες, με αποτελεσμα να μην ειναι δυνατον να απογειωθουν και να προσγειωθουν αεροσκαφη, με μειωμενη ταχυτητα, κλπ, αποτελει ευκολη λεια για τα εχθρικα αεροπλανα, πλοια και υποβρυχια. Αρα το θεμα δεν ειναι να επιπλεει ή οχι αν δεν μπορει να εκτελεσει την αποστολη του. Επισης δεν βυθιστηκαν σε πρωτο χρονο 3 Ιαπωνικα αεροπλανοφορα αλλα μονο δυο (το ιδιο απογευμα) το Καγκα και το Σορυου. Το Ακαγκι επλεε ολη την νυχτα και δεχθηκε την χαριστικη βολη την αυγη κατα διαταγη του Γιαμαμοτο. "Ο πρωτος μου πολεμικος στοχος" θα πει κλαιγοντας αργοτερα ο κυβερνητης του αντιτορπιλικου που ειχε αναλαβει να αποτελειωσει το μεγαλο πολεμικο. Το ιδιο συνεβη και με το Γιορκταουν που βυθιστηκε απο τους Ιαπωνες............. Aλλο ενα παραδειγμα σχετικα με αυτο, ειναι το οτι συνεβει στο Μικουμα. Ενα ειναι σιγουρο. Η θεα τυχη ηταν συνεχεια με το μερος των Αμερικανων. Εξακολουθουσε να καταδιωκη τους Ιαπωνες και μετα την ναυμαχια. Οταν μετα απο την διαταγη του Γιαμαμοτο,τα Ιαπωνικα σκαφη εκαναν μεταβολη ανακρουοντας πρυμνη, τα βαρια καταδρομικα Μικουμα και Μογκαμι συγκρουστηκαν. Τα αλλα καταδρομικα τα αφησαν να προχωρουν μονα τους με ταχυτητα μερικων κομβων. Το Αμερικανικο υποβρυχιο Ταμπορ οδηγησε προς τα δυο αυτα καταδρομικα τα ιπταμενα φρουρια της Μιντγουεϊ. Το Μικουμα κατακτυπημενο βυθιζεται μετα απο μερικες ωρες. Το Μογκαμι σαν απο θαυμα κατορθωνει να φθασει σε μια Ιαπωνικη βαση. Οι επισκευευς το ακινητοποιησαν για ενα χρονο. Τελος ειναι πολυ ευφυες αυτο που ειπε στην ταινια Μιντγουεϊ ο Ναυαρχος Νιμιτς (Henry Fonda) "........Οι Ιαπωνες τα ειχαν ολα.............Ημασταν καλυτεροι απο τους Ιαπωνες ή απλα πιο τυχεροι!"

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΠΡΟΣΟΧΗ: ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ΜΟΝΟΝ ΕΠΩΝΥΜΑ ΣΧΟΛΙΑ.
Οι απόψεις - τοποθετήσεις - σχόλια γίνονται με δική σας ευθύνη.